בת זוגי מגדלת גינה קטנה במרפסת המשקיפה לגן העצמאות. יום יום היא בודקת את מצבם של העציצים, ודואגת ביד אוהבת לרווחתם של הצמחים. היא משקה אותם, לרוות את צימאונם. כשעלי הבזיליקום מצהיבים ומאבדים ברק, היא מרחיקה את הצמח מקרני השמש. כאשר הפטרוזיליה צומחת לאט מדי, היא דואגת להעביר אותה למקום מואר יותר. כאשר אדמת המנטה בוצית, ואינה מתייבשת כראוי, היא מוודאת שהמים בתחתית העציץ מתנקזים כראוי.

רפואה סינית משולה לעבודתה בגינה של זוגתי.

אנשים שלא התנסו בטיפול סיני, שואלים אותי לרוב "זה באמת עובד? זה לא הכל פסיכולוגי?".

התשובה היא שהטיפול הסיני עובד על גוף האדם בדיוק כמו שטיפולה של זוגתי עובד על הצמחים.  כשם שהיא מבינה שעלי הבזיליקום מתייבשים, מכיוון שהעציץ כולו סובל מיובש, כך הרפואה הסינית רואה  ב"מחלות" השונות הפוקדות אותנו ביטויים שונים לחוסר איזון כללי בגופנו. זוהי תפיסה הוליסטית הגורסת שלעולם לא ניתן להתעלם מן המצב הכללי של האורגניזם, בין אם אותו אורגניזם הוא אדם או צמח. בדיוק כפי שיובש עלוות העץ מקורו ביובש הכללי של העץ, כך לא ניתן לנתק את המחלה ממצבו הכללי—הגופני והנפשי--של החולה. לכך כיוון הפסוק התנ"כי: "כי האדם עץ השדה".

יש בכם מי שאומרים, מן הסתם: "מה חידשת? הרי מזמן גילו לנו שאדם בריא בנפשו, המקפיד לאכול נכון ולהתעמל ייחשף פחות למחלות."

העניין הוא שמתוך העיקרון ההוליסטי, הרפואה הסינית מבינה את המחלה ומטפלת בחולה בדרך שונה באופן מהותי מהרפואה המערבית .

הבה נבחן תלונה שכיחה, כאב ראש.  כאשר הרופא הסיני בוחן מטופל הסובל מכאב ראש, הוא  אינו מתייחס אך ורק לתלונה עצמה, כלומר לכאב ראש, אלא מנסה להבין את התמונה הכוללת.  הוא מבקש להכיר את החולה לפני ולפנים, ובלשון ציורית  יותר, הוא מבקש לדעת מהו "האקלים הפנימי" של החולה שבו התפתח כאב הראש. כשם שניתן לאפיין את הצמח באקלים מסויים כך גם ניתן לאפיין את "האקלים הפנימי" של גוף האדם.

הרפואה הסינית בודקת אם האדם נוטה לאקלים של חום , קור, יובש או לחות, האם זרימת הדם בגוף תקינה, האם הוא ניזון מחומרים טובים כשם שצמח ניזון מדשן איכותי?

כלומר הרפואה הסינית מתרכזת יותר במצבו של החולה ופחות במחלה . בעיניים סיניות המחלה היא ביטוי סימפטומטי של המצב הכללי של החולה.

לכן כאשר הרופא הסיני מגבש אבחנה למחלה, הוא ישאל שאלות שאינן קשורות רק לתלונה, אלא יציג גם שאלות כלליות על מנת לקבל תמונה כללית על אותו אקלים פנימי.

הבה נחזור למטופל הסובל מכאבי ראש.  כאשר הרופא הסיני מראיין אותו, הוא שואל אותו, כמובן, על כאב הראש.  ואולם, יחד עם זה הוא מנסה להבין מהו האקלים הפנימי שבו "צמח" כאב הראש. אם המטפל יחשוד שהכאב נובע מאקלים בו מערכות הגוף פעילות, ותזזיתיות מידי כמו לבה רותחת בהר געש– ובלשון הסינים נקרא "אקלים חם", הוא ישאל את המטופל שאלות על מנת לאפשר לקבוע אם יש סימנים נוספים המעידים על אקלים שכזה: האם המטופל צמא לעיתים קרובות?  מהו צבע השתן, ואיזה עונה עדיפה בעיניו?  אדם הצמא רוב הזמן, צבע השתן שלו כהה והוא חש יותר בנוח בעונת החורף, סובל מאקלים פנימי חם.  הרופא יבדוק גם את צבע הלשון  ואת מהירות הדופק . לשון אדומה ודופק מהיר, מעידים אף הם על אקלים חם. מתוך אבחנה זו, נגזרת גם שיטת הטיפול. הרופא ינסה לקרר את האקלים הפנימי של המטופל בעזרת צמחי מרפא, דיקור סיני ושינוי תזונתי.

לשון אדומה

לעומת זאת, אם הרופא יחשוד שכאב הראש נובע מעודף נוזלים בגוף האדם, הוא יתחקר את החולה על מרקם היציאות שלו, יבחן את עובי החיפוי על הלשון, ויממש את הדופק על מנות לקבוע את איכותו. יציאות  רכות מדי,  חיפוי עבה  של הלשון ותחושה ספוגית במישוש הדופק, מעידים על עודף נוזלים. זהו אקלים שונה בתכלית מהאקלים של חום ומחייב, לפיכך, טיפול שונה. במקרה כזה, יש לסלק את עודף הנוזלים על מנת להיפטר מכאב הראש.

ראינו איפוא דוגמה של שני בני אדם שונים, הבאים לרופא עם סימפטום זהה – כאב ראש, אך בעלי אקלים שונה. לפיכך יש לטפל בכל אחד מהמטופלים בשיטת טיפול שונה. מטופל הסובל מ"אקלים חם", יזדקק לקירור, ואילו מטופל הסובל מאקלים רווי נוזלים,  יזדקק לייבוש, או לניקוז עודף הנוזלים בעזרת שיתון. נשמע כמו עבודת גננות, לא?

עכשיו גם אפשר להבין מדוע גלולה נגד כאב ראש אינה פותרת למעשה את הבעיה השורשית. היא נותנת מענה לסמפטום בלבד. במידה והתפתח כאב הראש בשל אקלים פנימי של חום, הכדור ישכך בטווח הקצר את הכאבים, אך תנאי החום  בגוף לא ישתנו. לאורך זמן החום יתן את אותותיו בדרכים אחרות:  בעיות עצירות, פה יבש , בעיות עיכול או מחלת עור. לכן מה שנדרש במצב זה אינו רק שיכוך הכאב, כלומר התיחסות סיפטומטית ומקומית, אלא שינוי ואיזון מחדש של האקלים הפנימי, על מנת שהמטופל יזכה לטיפול שורש אמיתי. הטיפול ההוליסטי, המסתכל על המטופל כמכלול ומנסה לעזור לו מתוך ראייה רחבה ומעמיקה של מצבו , ייחודי לרפואה הסינית. זו התמחותה.